حمله به کمدین شهیر آلمانی به دلیل انتقاد از نسل کشی اسرائیل

به دنبال افزایش هجمه ها به «دیتر هالرفوردن» مشهور به «دیدی» که در ویدئویی انتقادی اسرائیل را به نسل کشی و آپارتاید متهم و از مواضع دولت آلمان نسبت به این مسئله وارد انتقاد کرده بود ، این کمدین نام‌آشنای آلمانی اتهامات ضدیهود بودن به خود را رد و باردیگر برانتقاد خود تاکید کرد.

«دیتر هالرفوردن» کمدین نام‌آشنای آلمانی که در دهه 1970 میلادی با شخصیتی به نام «دیدی» به اوج شهرت رسید، در سخنانی اسرائیل را به آپارتاید و نسل کشی متهم کرد. این کمدین کهنه کار تلویزیون آلمان در ویدئویی انتقاد شدیدی را از رفتار اسرائیل در جنگ غزه و نگرش دولت فدرال آلمان در این باره ابراز کرد. هالرفوردن در ویدئوی «غزه غزه»که روز سه شنبه در کانال های مختلف (فیس بوک، یوتیوب، اینستاگرام) منتشر کرد، خواستار آتش بس و آزادی همه گروگان ها شد. این هنرپیشه محبوب آلمانی، انتقاد شدیدی از اسرائیل و رفتار آن در جنگ غزه ابراز کرده است. وی اسرائیل را به نسل کشی و آپارتاید متهم کرد. وی همچنین به شدت به دولت فدرال آلمان به دلیل مواضعش در قبال این جنگ و رژیم صهیونیستی حمله کرد. این کمدین 88 ساله در ویدئوی سه دقیقه‌ای که در فیس‌بوک منتشر کرد، خواستار آتش‌بس در جنگ غزه شد.در این ویدئو، از جمله، ویدئوهای تبلیغاتی جنبش مقاومت فلسطین حماس و گزیده هایی از شبکه خبری قطری الجزیره در پس زمینه نمایش داده می شود. هالرفوردن شعری را می گوید که همراه با ترانه سرای جنجالی و نماینده سابق پارلمان چپ، دیتر دهم، سروده است. در مورد پدر غزه ای که فرزندش کشته شده است، می گوید: «آیا باید به این پدر بگویم که به اندازه یک مهمان برنامه تلویزیونی ساکت باشد و مراقب باشد که حتی یک کلمه هم که ضد یهود به نظر می رسد، نگوید؟» وی از ارسال تسلیحات آلمانی به رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و پرسید:آیا این اقدامات را نسل کشی نمی‌دانید؟

بدنبال انتشار این ویدئو موج انتقادات و برچسب­های یهودستیز بودن به وی وارد شد. این بازیگر بلافاصله واکنش نشان داد و اتهام یهودی ستیزی را رد کرد. هالرفوردن 88 ساله بار دیگر بر نقض قوانین بین المللی توسط اسرائیل تاکید کرد. این کمدین از ویدئوی جنجالی خود درباره جنگ غزه در برابر انتقادات دفاع کرد و گفت: من از حق خود برای آزادی بیان استفاده کردم چون به خوبی می دانستم که نظر همه را بیان نمی کنم. من معتقدم که وضعیت غزه با قوانین بین المللی ناسازگار است و این وضعیت هیچ ربطی به انسانیت ندارد. هالرفوردن روز بعد از انتشار ویدئو در پاسخ به  اتهام به یهودستیزی در برنامه RBB "Abendschau" گفت:من گفتم برگردید، سعی کنید سلاح‌ها را ساکت نگه دارید، با یکدیگر صحبت کنید - این تنها راه است و  نمی دانم چه چیزی در این جملات من ضد یهود است. هالرفوردن گفت که نمی توان همبستگی جمعی با اسرائیل را حفظ کرد. اگر متوجه رفتار نادرستی در دوستی شدید، موظف هستید در مورد آن صحبت کنید. او در مورد بیانیه «نسل‌کشی» گفت، علی‌رغم گناه مردم آلمان، «شما باید آن‌طور که احساس می‌کنید درست است به مسائل بپردازید.گفتنی است، رسانه‌های متعددی مانند «Jüdische Allgemeine» به انتقاد از محتوای شعر هالرفوردن پرداختند و گاهی نیز شیوه‌ی بیان این کمدین را مورد تمسخر قرار دادند. حدود چند هفته پیش هم این بازیگر و کارگردان تئاتر برلین پستی را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت که در آن موضعی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده و از دولت آلمان خواست برای پایان دادن به جنگ غزه تلاش کند.

انتقاد هنرمندان از سرکوب صدای حامیان غزه در آلمان

 سرکوب حامیان فلسطین از سوی دولت آلمان آنقدر زیاد بوده که انتقاد هنرمندان جهان را درپی داشته است. از آنجایی که رویدادهای فرهنگی اغلب از حمایت دولتی آلمان برخوردار هستند، منتقدان می گویند که دولت آلمان از قدرت مالی خود برای جلوگیری از هرگونه انتقاد از اسرائیل استفاده می­کند. بیش از ۵۰۰ نویسنده جهانی، هنرمند، فیلمساز و مدیر فرهنگی از جمله آنی ارنو برنده جایزه نوبل و محمد ال‌کُرد شاعر و فعال فلسطینی، در پاسخ به آنچه سیاست‌های مک‌کارتیستی که آزادی بیان و به ویژه بیان همبستگی با فلسطین را سرکوب می‌کند، وارد میدان شدند. این‌تحریم با نام تحریم آلمان، مخالفت با سرکوب طرفداری از فلسطین توسط اقتدارگرایان آلمان را در هدف دارد و همچنین پاسخی به حملات پایان‌ناپذیر و وحشیانه اسرائیل به غزه است. این ابتکاری که از ژانویه آغاز شده از فیلمسازان، موسیقیدانان، نویسندگان و هنرمندان خواست تا از رویدادهای فرهنگی در آلمان کناره گیری کنند. سازمان دهندگان نوشتند: این فراخوانی است برای امتناع از استفاده نهادهای فرهنگی آلمان از سیاست های مک کارتیستی که آزادی بیان، به ویژه ابراز همبستگی با فلسطین را سرکوب می کند.بر اساس فهرستی که در وب سایت این ابتکار وجود دارد، حدود 1600 هنرمند در آن شرکت کرده اند. از جمله کسانی که تعهد تحریم آلمان را امضا کرده‌اند، لارنس ابو حمدن ، شارلوت پروگر و تای شانی برندگان جایزه ترنر، ایندیا مور بازیگر و کریستینا شارپ محقق هستند.

«ال‌کرد» در این رابطه گفت: در زمانی که فلسطینی‌ها توسط ارتشی که تحت حمایت آلمان است با سرعت بی‌سابقه‌ای قتل عام می‌شوند و در زمان افزایش توتالیتاریسم در نهادهای آلمانی، اکنون بیشتر از همیشه اهمیت دارد که افراد خوب، نژادپرستی ضدفلسطینی را به طور قاطع و عمومی رد کنند و به تحریم سازمان‌هایی دست بزنند که به آن نژادپرستی گسترش یا پوشش می‌دهند. این مسئولیت اخلاقی ما است.

«محمد ابلا» نقاش و مجسمه ساز، برجسته مصری نیز مدال گوته را که در سال 2022 به او اعطا شده بود، در اعتراض به آنچه حمایت آلمان از اسرائیل در تهاجم مداوم علیه فلسطینیان در غزه توصیف کرد، پس داد. ابلا گفت که مواضع آلمان در قبال جنگ غزه را دنبال کرده و از آن بسیار ناراحت است. وی خاطرنشان کرد: برلین از ابتدا دومین تامین کننده تسلیحات اسرائیل در جنگ غزه بوده است. حتی تظاهرات در آلمان آنقدر نبود که وجدان دولت آلمان را تحت تأثیر قرار دهد تا موضع خود را تغییر دهد و احساس می کندکه موضع آلمان کاملاً با اصول مدال که حاکی از برابری، عدالت و تلاش برای تحکیم روابط بین مردم و ترویج ارزش‌های انسانی است، ناسازگار است. با این موضع، دولت آلمان می‌گوید که «فلسطینی‌ها به‌عنوان انسان‌ها لیاقت دفاع از خود برای آزادی را ندارند و من در اینجا احساس تناقض می­کنم.آن موقع بود که تصمیم گرفتم مدال را پس بدهد. حداقل می خواستم به دولت آلمان در مورد موضع متناقضش هشدار دهم. وقتی به اسرائیل سلاح می دهد که بشریت را سلاخی می کند، چگونه می تواند از انسانیت صحبت کند؟این مدال هفته گذشته در سفارت آلمان در قاهره تحویل داده شد. ظاهرا وزارت خارجه در برلین در این رابطه با هنرمندان تماس گرفته است. به گفته ابلا، لازم است هنرمندان و روشنفکران موضعی اتخاذ کنند که نارضایتی و انکار خود را نسبت به اتفاقات غزه ابراز کنند. او معتقد است که اسرائیل به دلیل عدم رد شدید آنها می تواند اقدامات خود را در این منطقه انجام دهد.

حمایت جانبدارانه آلمان از اسرائیل به قدری بوده است که هنرمندان جهان جشنواره های هنری آن را بایکوت می­کنند. برلیناله یکی از چندین رویداد فرهنگی در آلمان است که شامل بایکوت هنرمندان شد. هنرمندان جشنواره فیلم برلین را در اعتراض به سرکوب صدای طرفداران فلسطین از سوی آلمان بایکوت کردند. سونیل سانزگیری، فیلمساز هندی-آمریکایی، قرار بود فیلم خود را درباره مقاومت ضد استعماری علیه امپراتوری پرتغال در جشنواره فیلم برلیناله به نمایش بگذارد، از شرکت در این جشنواره انصراف داد. سانزگیری با اعلام تحریم خود در اینستاگرام، مقامات آلمانی را متهم کرد که صداهایی را که به نفع فلسطینی ها در جنگ غزه صحبت می کنند، خاموش می کند. من شریک جرم نخواهم شد. دست همه شما آلوده به خون است. این فیلم یکی از دست­کم سه فیلمی است که توسط سازندگانش از برلیناله کنار گذاشته شد، سایر رویدادهای جشنواره نیز شاهد انصراف هنرمندان بود. پس از به تعویق افتادن اعطای جایزه یک نویسنده فلسطینی در ماه اکتبر، صدها نویسنده بین المللی نمایشگاه کتاب فرانکفورت را محکوم کردند.  در ماه نوامبر، کل کمیته انتخاب یکی از مهمترین نمایشگاه های هنری اروپا، «documenta» پس از اختلافات بر سر درگیری اسرائیل و حماس استعفا دادند. جشنواره موسیقی CTM برلین نیز اعلام کرد که چندین هنرمند در همبستگی با Strike Germany کنار کشیدند.

منبع : Welt - watson tag24 reuters middleeastmonitor

کد خبر 19786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =